article-spots
article-carousel-spots
programs
Історії

Два роки тому я гуглила «Що таке бізнес-аналіз?». Сьогодні сама допомагаю розвиватися початківцям

1 черв

Вікторія Москвичова кілька разів мусила змінювати кар’єру та адаптуватися до нових умов. Маючи сертифікат пілота, портфоліо клієнтів як SMM-менеджер, досвід бортпровідника, баристи та Data-аналітика, вона врешті знайшла свою улюблену справу — і стала Business Analyst в EPAM. Далі — історія Вікторії, записана з її слів.

Дитинство та вибір професії

Я росла у Кропивницькому, в місті з розвиненою авіаційною сферою, що спонукало до вибору професії інженера-пілота. Тож в університеті я вивчала інженерні науки та пілотаж, «налітала» понад 60 годин в небі, отримала сертифікацію для управління невеликим літаком і хотіла будувати кар'єру у авіації. А тоді мені запропонували роботу бортпровідником на міжнародних рейсах.

Мені подобалось, але якщо відверто, ця професія дуже романтизована завдяки кіно. В реальності це скажений графік, аварійні, стресові ситуації, нічні перельоти, коли ти намагаєшся створити затишну атмосферу для не завжди доброзичливих пасажирів. Хоч загалом це був класний досвід, але у 2019 році через COVID-19 авіація фактично зупинилась — і довелося зробити повний кар’єрний перезапуск.

Новий вибір і нові виклики

Я обрала напрямок SMM, вела по 5-6 клієнтів: стратегування, продакшен, таргетування. Мені подобалось аналізувати, шукати нові інструменти для просування брендів. Навіть планувала відкрити власне агентство. Але після повномасштабного вторгнення соцмережі стали «не на часі», тож я додатково працювала баристою в кав'ярні зі змінами по 12 годин і одним вихідним.

Це підштовхнуло мене шукати нову, стабільнішу професійну сферу. За порадами близьких розглянула ІТ: купила книгу і вивчала мову програмування Python. Потім навчалась за напрямом Data Science і пів року працювала Data-аналітиком. Мені подобається статистика — коли все сходиться, коли все логічно, але дуже бракувало спілкування. І я зрозуміла, що «м’яка» навичка комунікації — насправді одна з моїх hard skills.

Натрапивши на анонс курсу з Business Analysis в EPAM, я почала досліджувати професію: питала людей, читала статті, гуглила ресурси. У процесі цього «дискавері» пазл склався: технічна освіта, любов до аналізу, увага до деталей і спілкування з людьми — усе відповідало моїм очікуванням та здібностям.

Навчання, підготовка до співбесіди та перший проєкт в EPAM

Завдяки освіті та попередньому досвіду я легко склала вступне тестування з англійської, пройшла навчання на спеціалізованій платформі. Мушу сказати, що курс ідеально структурований, тобто не було відчуття, що чогось бракує. Хіба що офлайну. Я багато навчалась самостійно: переглядала матеріали програми та доповнювала їх зовнішніми ресурсами (ChatGPT, блогери, YouTube-канали). А на фінальному воркшопі навчальної лабораторії я вже була в команді.

У мене було технічне інтерв'ю з двома бізнес-аналітиками. Вони ставили дуже технічні питання, але всі в рамках курсу, за яким ми навчалися в EPAM Campus. Для підготовки я роздрукувала запитання з усіх тем і пішла радитися до АІ. Наприклад, з темою Discovery створила промт «Я хочу стати бізнес-аналітиком, готуюсь до технічного інтерв'ю за темою Discovery. Уяви, що ти технічний рекрутер — які питання ти міг би ставити?». А тоді попросила відповіді на ці питання, роздрукувала релевантні. За всіма темами вийшло біля 40 аркушів питань-відповідей. І більшість із них стали в пригоді.

Мій перший проєкт пов'язаний із Compliance, тобто відповідністю бізнес-систем до законодавства, наприклад GDPR. Мова йшла переважно про захист даних — збір, збереження, бекапи, політики тощо. У кожній країні є свої особливості, тому довелося вивчити багато законів і стандартів. Оскільки на момент старту проєкту я була єдиним аналітиком у команді, то могла робити дискавері з нуля, «по книжці», як вивчала під час навчання.

Поза проєктами: соціальна активність та ком'юніті

Є таке поняття як «ікігай», японський концепт пошуку сенсу. Це філософія мого життя, умовне колесо балансу. Важлива його складова — допомога іншим людям. Бо ми не можемо жити поза соціумом: коли людина віддаляється від інших — вона відчуває страх, тривогу. Ось де я побачила можливості бути корисною та соціально активною:

  • Бачу сенс в допомозі старшим людям, тому навчаю цифрової грамотності дорослих на програмі EPAM eSeniors. Ми показуємо учасникам, як купити квитки в інтернеті, сплатити комунальні послуги чи уникнути шахрайських схем. Переконана, що робота з людьми старшого віку може приносити велику користь країні, тому що сьогодні вони відчувають себе «аутсайдерами» попри те, що у них великий досвід, вони багато знають, можуть багато чим ділитися. Було би класно їх інтегрувати в нашу економіку — наприклад, вони могли би бути чудовими наставниками для підлітків.
  • Також я відвідую події книжкового клубу в EPAM. Вважаю, що люди, які читають — це найкращі люди на Землі! Не знаю, скільки книжок прочитала, попри періодичні спроби систематизувати облік. Але для мене це можливість навчатися і проживати багато життів у комфортних умовах. Наприклад, поринути в пригоди разом із героями «Шантарам», але при цьому перебувати вдома на канапі, а не в реаліях небезпечної Індії, і до того ж отримати багато корисних навиків.
  • А ще я драйвлю спільноту Business Analysis Community Kyiv. Разом із Віктором Кублановим та  Олександрою Серебрянською ми створили івент 33.3 хвилини — короткі онлайн-зустрічі для бізнес-аналітиків для обговорення актуальних тем, які часто залишаються «поза кадром». Формат: без зайвої офіційності, з історіями, прикладами і простими поясненнями, не під запис, щоб усім було комфортно висловитись. До нас долучаються люди як з EPAM, так і з інших компаній, ми раді всім. Для мене спільнота — це більше, ніж просто обмін досвідом. Це простір, де можна поставити будь-яке запитання — і тебе не засудять, а підтримають та допоможуть. Так має працювати нетворкінг.

Поради майбутнім бізнес-аналітикам:

  1. Будьте проактивними та проявляйте інтерес. Часто в розмовах одне й те ж твердження члени команди можуть трактувати по-різному. Тому варто в кінці отримати «відчуття однозначності», а для цього треба не боятись ставити питання — навіть ті, які комусь можуть здатись "дивними".
  2. Не бійтеся уточнювати деталі, десь може навіть прискіпуватися, шукати чіткі відповіді від клієнтів. Адже бізнес-аналітик — це людина, яка створює умови для подальшої зрозумілої та ефективної роботи.
  3. Вмикайте камери і допомагайте собі жестами. Непросто через екран щось донести, пояснити свою позицію, а тим паче англійською, коли вона не є рідною. Навіть із рівнем С1 це складно.
  4. Використовуйте попередній досвід. Я точно впевнена, що мій досвід в SMM та авіації не раз ставали в пригоді.
  5. Читайте Карла Вігерса. Це «Біблія» бізнес-аналізу, і не лише для початківців — досвідчені аналітики також часто зазирають туди.

Для мене бізнес-аналіз — це про любов до людей і прагнення змінювати світ на краще. Я впевнена: якщо ви любите досліджувати, структуровано мислити і ставити питання, ця професія може стати вашою. Два роки тому я гуглила "що таке бізнес-аналіз?", а сьогодні допомагаю іншим зробити перші кроки в улюбленій справі і планую власне кар’єрне зростання в компанії.

 

Якщо ця історія спонукає вас до знайомства з професією бізнес-аналітика — шукайте відкриті можливості серед наших навчальних програм за напрямом Business Analysis. І хай це стане для вас вдалим стартом в ІТ!