Хто такі UX/UI дизайнери, які задачі вони виконують, як зробити перші кроки в кар’єрі та який вектор подальшого розвитку обрати? Розібратися в темі допомагає Богдан Побережний, Lead Designer в EPAM.
Про власний шлях у UX/UI дизайн
Ще змалечку я любив малювати та тяжів до творчості, тому досить рано визначився, в якому напрямі хочу розвиватись. І хоча навчався на аналітика, вже з перших днів навчання в університеті почав працювати з графічними програмами — здебільшого обробляв зображення.
Графічний дизайн є вдалим вибором для початківця, якому треба набити руку в роботі з інструментами.
Потім була перша робота графічним дизайнером, а згодом, коли популярності набув скевоморфізм (стиль у дизайні, коли зображення у цифрових інтерфейсах імітують реальні предмети), я перейшов до компанії, яка розробляла мобільні застосунки. Саме тоді, коли я почав працювати з дизайном інтерфейсів, я усвідомив, що майже нічого не знаю про дизайн-процеси, UX-активності та про роль дизайнера на проєкті. Це стало поштовхом швидко опановувати нові навички та розвиватись в UX/UI дизайні.
Специфіка роботи UX/UI дизайнера
UX/UI дизайнер — це спеціаліст, що розробляє інтерфейси, з якими взаємодіє користувач, зокрема, сайти, мобільні застосунки, платіжні системи, дашборди тощо. Основне завдання UX/UI дизайнера — зробити користування такими продуктами максимально логічним, простим, зручним і приємним. Як зрозуміло з назви професії, UX/UI дизайн поєднує два процеси:
- UX (user experience) — вивчення потреб користувача та створення продукту, яким буде зручно користуватися.
- UI (user interface) — створення візуально комфортного для користувача продукту, включно з колористикою, стилістикою, розташуванням елементів на екрані тощо.
Чи робота дизайнера інтерфейсів полягає лише у малюванні? Ні, це далеко не так. UX/UI дизайнери, перш за все, фокусуються на позитивному досвіді користувача, а не на власному творчому вираженні. Левова частка часу йде на збір даних від замовника, проведення інтерв’ю з користувачами та аналіз отриманої інформації, створення концептів та ідей, а також їх втілення в життя. А саме малювання може займати не більше 10% від всього обсягу роботи над проєктом.
Варто розуміти, що кінцевих рішень може бути багато — в дизайні складно створити ідеальне фінальне рішення одразу. Тому завжди є місце для покращення та оновлення.
Набір навичок, необхідний для старту в професії UX/UI дизайнера
UX/UI дизайнер має володіти набором навичок та особистих якостей, які допоможуть йому якнайкраще реалізуватися в обраному напрямі.
Hard skills:
- Володіння професійними інструментами. Найважливіший з них зараз — це Figma, програма, яка покриває практично всі потреби дизайнера інтерфейсів та постійно оновлюється. Додатковою перевагою буде володіння графічними редакторами: Adobe Photoshop — для редагування зображень, Adobe Illustrator — для роботи з векторною графікою. Крім того, варто практикуватися з інструментами для командної роботи, які використовуються для створення різноманітних блок-схем та mindmaps, наприклад, Miro.
- Знання теорії кольору та композиції. Ці навички важливі не лише для створення вдалої візуальної складової, але й для успішної взаємодії користувача з інтерфейсом.
Soft skills:
- Комунікаційні навички, які знадобляться для роботи як з замовником, так і з командою проєкту. Добре налагоджена комунікація між колегами — це запорука успішного результату.
- Здатність не розгубитись у стресових ситуаціях. У робочому процесі можуть виникати непорозуміння, і це нормально. Стресостійкість допомагає екологічно вийти з будь-якої ситуації.
- Презентаційні навички. Ще один must-have для UX/UI дизайнера, адже недостатньо розробити рішення, треба вміти презентувати його замовнику та пояснити, чому саме цей варіант найкраще відповідатиме бізнес-цілям та потребам користувачів.
- Life-long learning. UX/UI дизайнери мають багато вчитися, стежити за розвитком технологій та актуальними трендами, звертати увагу на різні патерни й підходи.
Освіта та старт у професії
Чи потрібна вища освіта UI/UX дизайнеру — питання дискусійне, але профільне навчання, зокрема освітні програми ЕРАМ за напрямом UI/UX дизайн, однозначно додає впевненості на старті. Поєднання навчання і роботи з ментором-наставником, робота над pet-проєктами, збір портфоліо — це те, на чому варто зосередитися в перші пів року–рік. З особистого досвіду можу сказати, що на початку не треба боятися складних завдань, треба пробувати братися за них.
Про мотивацію до розвитку
Особисто мене дуже приваблює творчий компонент цієї професії: робота над візуальною складовою, пошук найкращого рішення, постійний аналіз інформації та генерація нових ідей. А позитивні відгуки від користувачів надзвичайно мотивують розвиватися далі.
Серед складнощів — багатозадачність, велика кількість зустрічей та комунікації: з клієнтами, проджект-менеджерами, розробниками, колегами-дизайнерами. Часом це може виснажувати.
Кар’єрні вектори
В UX/UI дизайні, як і в багатьох інших професіях, можна зростати вертикально — за шкалою Trainee, Junior, Middle, Senior, Lead-спеціаліст, Head of Design. Перехід на нову позицію визначається більшою самостійністю у прийнятті рішень і виконанні завдань, а також експертністю та досвідом. Моя співпраця з EPAM триває вже понад 10 років, протягом яких я виріс до Lead-позиції. Ця роль вже передбачає чимало управлінської роботи.
Також з UX/UI дизайну можна перейти в продуктовий дизайн, розвиватись в продакт-менеджменті, або навіть опанувати програмування та перейти в UI-розробку.
Корисні ресурси та книги для UI/UX дизайнерів
- nngroup
- smashingmagazine
- medium
- Don’t Make Me Think by Steve Krug
- About Face by Alan Cooper
- The Human Interface by Jef Raskin
- Design with Mind in Mind by Jeff Johnson
- The Design of Everyday Things by Donald A. Norman
- Emotional Design by Donald A. Norman
- Visual and Statistical Thinking by Edvard Tafte
- Envisioning Information by Edvard Tafte
- The Art of Color by Johannes Itten
- Typographie by Emil Ruder
- The New Typography by Jan Tschihold
- Making and Breaking the Grid by Timothy Samara
- Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want by Alexander Osterwalder
- 100 Things Every Designer Needs to Know about People by Susan Weinschenk
- A Project Guide to UX Design by Russ Unger and Carolyn Chandler
- The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web by Jesse James Garrett
- Lean UX: Applying Lean Principles to Improve User Experience by Jeff Gothelf and Josh Seiden
- Handbook of Usability Testing by Jeffrey Rubin and Dana Chisnell
Якщо ти початківець у дизайні, зверни увагу на відкритий набір на цей навчальний курс. Реєструйся, проходь відбір та стартуй в дизайні разом з EPAM!