article-spots
article-carousel-spots
programs
Soft skills

Софт скіли для DevOps: навіщо вони потрібні й чому такі важливі

27 груд 2021

Навички ІТ фахівців поділяють на хард скіли та софт скіли. Хард скіли — це професійні навички. Софт скіли — це навички, які дають змогу правильно застосовувати хард скіли. Чому софт скіли або «гнучкі» навички важливі для DevOps спеціалістів і як їх розвивати розповідає В’ячеслав Кириченко, системний інженер в EPAM. 

Навіщо мені софт скіли, які й виміряти майже неможливо, коли я можу налаштувати чи автоматизувати все й без них? Я вважаю, що «гнучкі» навички є таким же важливим інструментом для DevOps-спеціаліста, як і вміння розгортати інфраструктуру або писати код. Вони допомагають приносити максимальну користь за найменшу кількість часу, заощаджуючи сили та нерви. У цій статті я зосередився на комунікативних навичках, вмінні планувати і знанні англійської мови. Розглянемо їх по черзі.

Вміння коректно донести свою думку

Пам’ятай — твій стиль подання інформації має значення. Твої слова можуть вплинути на думку клієнта про твоїх колег або про тебе, і, як наслідок, про компанію загалом.

Наприклад, ти необережно зауважиш, що твої колеги пропустили вразливість, яку тобі довелось усувати. Безперечно, це підкреслить твою професійність. Та водночас своїм зауваженням ти поставиш під сумнів працю своїх попередників. Цілком ймовірно, що у твоїх колег могли бути вагомі причини не закривати цю вразливість одразу.

Про одне й те саме можна сказати по-різному, відповідно й ефект від сказаного буде різним. Порівняй:

Я знайшов(ла) чергову вразливість у безпеці й витратив(ла) купу часу, щоб її усунути. І то вчасно, бо тут явно все висіло на волосині.
Спільно з моїми колегами вдалося знайти вразливість, яку не виявили раніше, і швидко усунули її. Це значно підвищило безпеку нашого проєкту.

Вміння ставити питання і відповідати на них

Цей невеличкий діалог чудово ілюструє неправильну комунікацію, коли людина робить власні припущення і відповідає не на те питання, яке їй поставили: 

Ніч, темна вулиця. До перехожого підходить людина і питає:

— Вибачте, підкажіть, будь ласка, як пройти до бібліотеки?

— Бібліотека вночі не працює.

 Відповідаючи співрозмовнику, запитай себе, чи ти відповідаєш саме на те питання, яке тобі поставили. Вміння ставити правильні питання — це мистецтво, яке можна опановувати все життя.

Правильно сформульоване питання допоможе не тільки отримати правильну відповідь, але й може спонукати до дії або викликати потрібну емоцію. До того ж таке питання не залишить співрозмовнику шансів перекрутити його або щось домислити. Перш ніж озвучити питання, проговори його про себе. Чи нормально воно сприймається?

Якщо не до кінця розумієш, чого від тебе хочуть, запитай: «Що саме я маю зробити?» Якщо не знаєш, що робити далі або як краще вчинити, запитай. Якщо сумніваєшся, чи правильно тебе зрозуміли... ти знаєш, що треба робити.

Вміння дискутувати й аргументувати

У суперечці народжується істина.

Іноді цю фразу сприймають неправильно, асоціюючи її зі словом «сперечатися». А «сперечатися» означає «заперечувати», «боротися», «не поступатися», «наполягати». Цей шлях, очевидно, призводить до конфліктів.

Дискусія, з іншого боку — це обговорення, розгляд, дослідження, що встановити істину. Починай будь-яку дискусію з думкою: «Я припускаю, що можу помилятися, але я маю свою думку (ідею, здогад)». Зважай на аргументи й думки інших, умій виокремити головне.

Вміння аналізувати факти

Завжди є ймовірність, що ти чогось не знаєш або не бачиш усієї картини. Людський мозок ухвалює рішення, ґрунтуючись на наявних фактах та здогадках. Не виключено, що твоє рішення відрізняється від інших рішень тому, що ти спираєшся на інакшу якість та кількість фактів. Якщо доцільно і можливо — перевір і доповни факти, а відтак обговорюй можливе рішення.

Чи часто буває так, що ти не розумієш чиєсь рішення і дратуєшся? Перш ніж критикувати, задумайся над тим, що, можливо, ти чогось не знаєш, а з огляду на повну інформацію, твоє рішення могло б бути таким же.

Вміння планувати

Людський мозок насилу здатний утримувати в голові навіть два завдання і витрачає на перемикання між ними величезну кількість енергії. Чи траплялося так, що ти цілий день щось робиш, але в результаті нічого не зроблено? Весь час перемикаєшся між завданнями, сил витрачаєш багато, втомлюєшся, а працювати до ладу не виходить? Звісно, багато залежить від обсягу і складності завдання, а ще від того, наскільки воно тобі знайоме. А ще ж є безліч зовнішніх чинників, які відвертають увагу.

Як цього уникнути? Є багато способів, докладніше зупинимось на двох.

Календар

Календар, наприклад, в MS Outlook або Teams — твій друг і рятівник. Заздалегідь розподіляй час для конкретних завдань на найближчі 2-3 дні. І не «Почну, а там побачу», а «Я працюю над цим завданням рівно годину з 12 до 13 і не відриваюсь на жодні інші». Якщо ти розумієш, що муситимеш переключитися на інше завдання, щойно розпочавши поточне, не треба вважати його «частково виконаним». Сміливо перенось виконання завдання на інший час. І не забувай виділяти час на короткі перерви.

Pomodoro

Ця техніка — знаний помічник в управлінні власним часом. Якщо ти не знайомий з нею, то можеш спробувати її тут. Ідея полягає у встановленні циклічних таймерів:

  • 25 хвилин працюємо, без будь-яких перерв.
  • 5 хвилин відпочиваємо.
  • Потім знову працюємо 25 хвилин.
  • Повторюємо декілька циклів.
  • Робимо 20-хвилинну перерву.
  • Знову працюємо 25 хвилин.

 До речі, якщо під час виконання одного завдання, у тебе з’явилася ідея, пов’язана з іншим завданням, запиши її в блокнот, файл або коментар. Так ти залишаєш «підказку» для мозку. Він обов’язково зачепиться і повернеться до цієї ідеї, коли ти працюватимеш над завданням у відведений для нього час.

Навівши лад в управлінні часом ти збережеш нерви, підвищиш продуктивність і зрештою отримуватимеш задоволення від роботи.

Вміння вчасно зупинитися

Як іноді важко почати щось робити, так буває важко і зупинитися. Або можеш захопитися, або не можеш зрозуміти, де саме закінчується завдання.

По-перше, якщо немає чіткого розуміння, чого від тебе вимагають — запитай. Не розумієш, навіщо тебе просять щось зробити — запитай. Вважаєш, що завдання краще виконати в інший спосіб — запитай або запропонуй своє бачення. Краще за 5 хвилин обговорити, ніж кілька днів робити не те, що потрібно.

Закон Парето

По-друге, згадай закон Парето: 20% твоїх зусиль дають 80% результату, тоді як 20% результату, що залишилися, можна досягти тільки доклавши 80% зусиль. Можливо, твої зусилля вже вийшли за межі 20%, якщо ти:

  • усвідомлюєш, що витрачаєш на завдання більше часу, ніж очікувано;
  • бачиш, що ті, для кого ти виконуєш завдання, не надають зворотного зв’язку щодо результату;
  • відчуваєш, що досягнуті в межах одного завдання результати тебе не влаштовують.

Спробуй вчасно зупинитися і запитай себе: «Чи приносить моя праця такий же результат зараз, як і раніше?» Якщо ні, зупинися і перепитай. Коли зусилля починають перевищувати 20%, необхідно подумати, обговорити наступні кроки в межах поточного завдання.

Definition of Done

По-третє, використовуй Definition of Done (DoD). Навіть для невеличкого завдання доцільно прописувати або обговорювати умови, за яких ти вважатимеш його виконаним. Коли є DoD, ти завжди знатимеш, де закінчується завдання, а, отже, можеш більш точно розподілити свій час.

Практика англійської мови

Навіщо удосконалювати англійську, якщо я розумію, що мені кажуть, і можу донести свою думку до співрозмовника? Знання мови означає не тільки можливість передати свою думку, але також зрозуміти настрій, емоції, почути підтекст. Маючи гарні розмовні навички, ти зможеш не просто висловити, що думаєш, але й заспокоїти або підтримати. Крім того, постійна практика і краще розуміння тонкощів мови допоможе більш чітко формулювати думки, що зекономить час тобі і твоєму співрозмовнику. Щодо англійської рекомендація тільки одна — практика у будь-якому вигляді.

Софт скіли — такі ж інструменти DevOps-фахівця, як і програми. Гнучкі навички допомагають зрозуміти, що саме, як і коли потрібно зробити, а також допомагають зберегти найцінніший ресурс — час.