article-spots
article-carousel-spots
programs
Soft skills

Курс на виживання в реальному ІТ: таймменеджент, пріоритезація і командна робота

4 груд

Сьогодні вміння керувати власним часом, правильно розставляти пріоритети та ефективно працювати в команді є невід’ємними навичками для успішної кар’єри, особливо в IT-галузі. Саме цих навичок часто бракує випускникам університетів на початку кар'єри. На щастя, їх можна розвинути, застосовуючи певні стратегії та підходи. Детальніше про це знає Христина Яблонська, тренерка Learning&Development в EPAM Ukraine.

Подружитися з часом. Інструменти таймменедженту, без яких ніяк

Таймменеджмент є ключовим для підвищення особистої продуктивності. Ось декілька ефективних інструментів та методик:

  • Техніка "Помодоро" — метод, що базується на розподілі роботи на інтервали по 25 хвилин з короткими перервами. Ця техніка допомагає зберегти концентрацію уваги та результативність.
  • Правило двох хвилин — якщо завдання займає менше двох хвилин, його слід виконати негайно. Це допомагає уникнути накопичення дрібних задач, які з часом можуть стати обтяжливими.
  • Використання списків справ (To-Do Lists) — створення списків задач на кожен день допомагає тримати всі необхідні завдання під контролем і не забувати про важливі деталі. У якому форматі упорядковано ці списки — вирішувати вам. Це може бути і спеціальний застосунок з нагадуваннями, і звичайний блокнот.

Насправді технік чимало, тому важливо спробувати різні підходи і обрати найкращий саме для вас. При цьому варто промоніторити свої особисті «пожирачі часу», а в плануванні обов'язково тримати баланс та передбачати час для перепочинку. 

Відділити зерна та полову. Пріоритезація головного

Ефективна пріоритезація — це вміння зосередитися на найважливіших завданнях та уникати непотрібних дій. Декілька підходів для розставлення пріоритетів:

  • Метод Ейзенхауера — розділяйте завдання на чотири категорії: важливі та термінові, важливі та нетермінові, неважливі та термінові, неважливі та нетермінові. Виконуйте завдання відповідно до їх важливості та терміновості.
  • Принцип Парето — 20% найважливіших задач забезпечують 80% успішності проєкту. Тому найскладніші завдання виконуйте у ваші найпродуктивніші години, обчисліть частоту появи задач і їх часову потребу. Це дозволить уникнути часових витрат на малозначущі дії.
  • SMART-цілі — ставте перед собою цілі, які є конкретними (чітко визначені), вимірюваними (мають критерії оцінки успішності), досяжними (з урахуванням доступних ресурсів та часу), актуальними (відповідають загальній меті) та обмеженими в часі (є дедлайн/етапи). Варто зазначити, що метод не працює, якщо цілі поставлені занадто легкі або ж навпаки заскладні. Цей метод дозволяє уникати розпорошення уваги.

Стати ідеальним командним гравцем

Робота в команді — ще одна важлива навичка, навіть для новачків, які тільки починають свій професійний шлях. Єдиний дієвий спосіб покращення — власне, долучатися та діяти в команді. Утім, все ж дамо кілька порад для покращення командної взаємодії:

  1. Розвивайте навички спілкування та слухання. Вміння слухати та чути інших є надзвичайно важливим для створення здорових робочих відносин. Живе спілкування в різних середовищах, таких як професійні об'єднання чи клуби за інтересами, може значно покращити ваші навички ведення діалогу, самопрезентації та нетворкінгу.
  2. Інвестуйте у здоров'я. Фізичне та ментальне здоров'я напряму впливають на ефективність роботи в команді. Регулярні фізичні вправи, здорове харчування та достатній сон можуть значно покращити загальне самопочуття і, як результат, вашу здатність взаємодіяти з іншими.
  3. Знайдіть ментора. Ментор допоможе краще зрозуміти ваші сильні сторони та зони для зростання, поділитися власним досвідом та розширити ваш погляд на звичні речі.
  4. Читання спеціалізованої літератури. Христина Яблонська рекомендує такі книги, як "7 звичок надзвичайно ефективних людей" Стівена Кові, "Ідеальний командний гравець" Патріка Ленсіоні та "Культурний код" Деніела Койла, які розкривають секрети успішної командної взаємодії та розвитку лідерських навичок.

Звичайно, ніхто не зможе опанувати вказані навички, лише прочитавши статтю. Її мета — вказати на найпотрібніші і водночас найслабше розвинені зони у молодих спеціалістів. Розвиток навичок таймменеджменту, пріоритезації та командної взаємодії — це щоденна практика і відслідковування прогресу. Експериментуйте з різними методами, шукайте свій підхід та вдосконалюйте свої soft skills. Пам'ятайте, що результативність у цих сферах значною мірою визначає ваш успіх у професійному житті.