«Бізнес-аналітик поєднує, з одного боку, якості вдумливої людини, здатної працювати з великими обсягами інформації, а з іншого боку — людини товариської, яка встановлює контакт з іншими і пише зрозумілі тексти», — вважає Даніїл Ткачов, EPAM Lead Business Analyst.
Ми запитали в Даніїла, що бізнес-аналітик робить на проєкті, чи повинен він вміти програмувати і що потрібно, щоб навчитися бізнес-аналізу — і ось якими спостереженнями він поділився.
Хто такий бізнес-аналітик і що він робить на проєкті?
В IT існує уявлення про бізнес-аналітика як людину, яка відповідає на питання, що і навіщо потрібно зробити на проєкті.
Припустимо, замовник звертається із проханням зробити йому сайт інтернет-магазину. Щоб правильно спроєктувати сайт, необхідно поставити багато запитань, починаючи з «Навіщо вам потрібен цей сайт? Яких цілей ви бажаєте досягти?»
Бізнес-аналітики крок за кроком вивчають бізнес-процеси на боці замовника, щоб відповісти на практичні питання: «Що являтиме собою сайт? Скільки має бути сторінок? Які там системи платежів? Як він повинен працювати?» На кожному етапі потрібно ретельно проаналізувати відповіді. Потім необхідно продумати та описати рішення. Результатом такого аналізу буде документація, яка описує як має працювати готова система. В цьому і полягає робота бізнес-аналітика. Він починає працювати з моменту появи замовника і до моменту створення докладного документу з описом роботи кінцевої системи. Хоча, єдиного документу може і не бути — часто аналіз продовжується паралельно з розробкою, а вимоги до системи розподілені між багатьма документами.
Бізнес-аналітик має переконатися: зроблено те, що треба, і це відповідає цілям замовника.
Чи потрібно аналітику вміти програмувати?
Вміння програмувати — необов’язкова навичка для бізнес-аналітика. Втім, розуміти, як створюються програми, хоча б у загальних рисах, потрібно.
Бізнес-аналітик перекладає сказане замовником на мову, зрозумілу розробнику?
Часто аналітики-початківці припускаються помилки: їм здається, що їх завдання — транслювати сказане одними учасниками проєкту іншим. Замовник сказав, я переказав. Але головне в роботі бізнес-аналітика — це аналіз того, що він почув. Інформація, яку повідомляють, може бути або неповною, або надмірною, часто суперечливою. І вона потребує вдумливого вивчення. Структурування інформації і виокремлення з неї ключових для проєкту моментів — ось завдання аналітика.
Завдання бізнес-аналітика — в усьому розібратися, все проконтролювати і переконатися, що все зроблено як слід.
Які якості необхідні бізнес-аналітику?
- Важливо бути товариським і прагнути налагодити контакт. Від цього залежить успіх роботи бізнес-аналітика. Потрібно бути відкритим для оточуючих, намагатися побудувати з ними найбільш ефективні та приємні стосунки.
- Бізнес-аналітик має вміти швидко занурюватися у нову сферу. Тому що проєкти бувають різні: сьогодні ти працюєш з системою обробки фотографій, завтра — з системою для відтворення відео, а післязавтра — з фінансовою системою для відображення котувань.
- Важливо вміти розмірковувати, структурувати свої думки, висловлювати їх зрозуміло не тільки на словах, але й у вигляді документів і текстів.
Бізнес-аналітик володіє якостями, які дозволяють йому еффективно спілкуватися і будувати взаємодію між всіма учасниками проєкту.
Англійська мова для бізнес-аналітика — це необхідність чи приємний бонус?
Цілком можливо працювати бізнес-аналітиком без сильної англійської мови. Наприклад, спеціалізуючись на роботі в конкретній компанії, не виходячи за рамки локальних проєктів. Але працювати на перспективу, будувати успішну кар’єру без гарної англійської складно. Так ви сильно обмежите себе у виборі компанії та професійному зростанні. Навіть, якщо вам не потрібно спілкуватися англійською із замовником або командою, все одно більшу частину профільної літератури написано цією мовою.
Якщо хочете розвиватися у професії, англійська знадобиться.
Як відбувається навчання бізнес-аналізу в EPAM?
В залежності від локації, умови навчання можуть змінюватися. Але в цілому, навчання побудоване наступним чином:
- Перший етап — лекційний — триває 3 місяці. На лекціях викладається глибоко пропрацьована теорія бізнес-аналізу.
- Паралельно, студенти виконують практичні завдання: пишуть документи, складають схеми, проводять інтерв’ю з «замовником», здійснюють мозкові штурми.
- Періодично проводяться тести на перевірку вивченого матеріалу. За підсумками лекцій і практичних завдань визначаються кандидати для подальшого стажування.
- Таких кандидатів розподіляють на учбові проєкти. Учбовий проєкт — це «пісочниця», в який аналітики-початківці випробовують себе в новій ролі, створюють певний продукт, тренуються.
- Нарешті, тих, хто гарно себе проявив, переводять на реальні робочі проєкти в EPAM.
Окрім аналізу даних, бізнес-аналітик підвищує ефективність комунікації всередині проєкту.
Які книги ти читав, щоб стати професіоналом своєї справи?
Software Requirements by Karl Wiegers. З цієї книжки починають свій шлях багато аналітиків. Її бажано прочитати до співбесіди, тоді ви матимете загальну картину, хто такий аналітик і що він робить. Після Вігерса я рекомендую хоча б побіжно вивчити BABOK (Business Analysis Body of Knowledge) — збірка знань з бізнес-аналізу. Прочитавши цю книгу, ви не навчитесь користуватися всіма інструментами, проте ви дізнаєтесь, які вони бувають, познайомитесь із загальновживаною термінологією. Відтак вже можна продовжувати рухатись за матеріалами статті Бізнес-аналіз: матеріали для самопідготовки.
Важливо не прочитати правильну книгу, а вміти шукати інформацію. Потрібно бути готовим вивчити десяток статтей на одну тему, щоб скласти своє уявлення.
Цікавитесь бізнес-аналізом і бажаєте почати кар’єру в цьому популярному напрямі? Тоді обирайте свою навчальну програму з бізнес-аналізу в EPAM!