"Вчіть англійську!", — чуємо ми з усіх сторін. І ми вчимо роками, але до етапу "говорю вільно" так і не доходимо. Що не так із нашими підходами? Чи правда, що деяким людям просто не судилося опанувати мову Шекспіра? Зрештою, як вчити, щоб довчити, які вправи дійсно працюють, і чи є особливості застосування англійської в ІТ? Оксана Пелехата, викладачка внутрішніх тренінгів в ЕРАМ, ділиться спостереженнями та корисними посиланнями на всіх випадки навчання.
Як зрозуміти свій рівень?
Відразу треба визначити, який у вас рівень англійської, щоб розуміти, куди рухатися далі. Можна скористатися онлайн-тестами, які перевірять вашу лексику і граматику — але це не надто надійний спосіб, адже є шанс вгадати відповіді. Крім того, у цьому випадку неможливо оцінити ваш навик говоріння. Ідеально було б оцінити всі чотири вміння: говоріння, читання, слухання і писання. Водночас говоріння та писання мають оцінюватися за окремими категоріями – граматика, лексичний запас, взаємодія з іншими людьми, дискурс.
Крім тестів можна орієнтуватися на стандарти Common European Framework of Reference for Languages. Кожен рівень має опис, що дасть вам змогу діагностувати свій поточний рівень.
Як визначити мету і метод?
Подумайте про вашу справжню мету. Для прикладу, покращити англійську — погано сформульована ціль. Подорожувати раз на рік, спілкуватися з клієнтом чи пройти інтерв’ю — це три різні завдання для вас і викладача. «Хороша» мета складається з того, який рівень і за який час ви прагнете опанувати.
Сьогодні викладачі переважно говорять про епоху пост-методу. Тобто, будь-який метод може бути ефективним залежно — знову ж таки — від вашої цілі. Якщо вашою метою є підвищити рівень англійської, навчання один на один з викладачем — не найкращий вибір. Зовсім інша справа, коли вам потрібно невдовзі скласти іспит. Зрештою, є ті, кому зручніше займатися в групі, бо це мотивує, тут більше спілкування; іншим подобається індивідуальне навчання під конкретний очікуваний результат.
Щодо самонавчання в мене є сумніви. Звісно, є невеликий відсоток людей, «зірки», які можуть сісти й опанувати мову з нуля. Але це поодинокі випадки. Вам потрібен зворотній зв’язок від того, хто знає мову краще і зможе підказати зони для зростання. Особливо це стосується тих, хто досяг рівня В1+, коли з’являється певна автоматичність. Якщо викладач або мовна школа не забезпечують фідбек, певно, з ними щось не гаразд.
Однак, саме ви маєте займати проактивну позицію і брати відповідальність за вивчення англійської. Щоб знання відбулося, потрібна максимальна включеність. З самого початку ставте собі питання: «Що я буду робити крім того, що мені запропонують зробити на занятті?»
Власне, як обрати викладача чи школу?
Ваш алгоритм вибору може ґрунтуватися на кількох факторах:
- наскільки школа чи викладач готові до співпраці, щоб допомогти вам досягти мети,
- чи є можливість для пробного заняття, де ви можете звернути увагу на його логіку та послідовність,
- чи є баланс усної та письмової практики, чи включається новий матеріал, щоб зафіксувати нову інформацію,
- чи є зворотній зв’язок обов’язковою складовою навчання? В ідеалі 7-10 хвилин наприкінці заняття мають бути присвячені саме цьому.
Чи є специфіка у вивченні ІТ?
Мета вивчення англійської в IT — не в тому, щоб вчити IT-лексику (її фахівці й так чудово знають). Мета — сформувати навички ефективної комунікації. Тут є декілька ключових вмінь:
📢 Слухання. Часто фахівці працюють з клієнтами з країн, де англійська рідна, тому вони мають добре розуміти швидку англійську на слух. Додатково корисно знати, якими прийомами та мовними навичками прояснити комунікацію, якщо зрозуміти чужий спіч не вдалося.
📢 Вміння вибудовувати діалог та монолог. Як логічно формулювати думки, як вміти підкреслити важливе, як висловити ставлення до тієї чи іншої пропозиції, як висловити критику, тощо.
📢 Розуміння культурного контексту. До прикладу, в українській мові маркером ввічливості є ‘будь ласка’, а в англійській це Would you please…, Could you…, a не просто please, що є буквальним перекладом. Окрім того, певні застарілі кліше або занадто формальні фрази (Would you be so kind as to…) можуть справити на замовників негативне враження, бо можуть транслювати дистанцію чи ворожість.
Наскільки добре треба знати англійську в ЕРАМ University?
Загальна рекомендація — В1. Цей рівень свідчить про те, що ви зможете порозумітися з іноземним клієнтом і підтримувати задовільний рівень комунікації. Окрім того, джуніор з хорошим рівнем англійської може значно скоротити свій кар’єрний шлях до мідла. А ще в ЕРАМ University багато крослокаційних навчальних проєктів, де треба спілкуватися з розробниками з Польщі, Угорщини та інших країн.
Як заговорити англійською?
«Наче знаю, є якийсь словник, але говорити не можу». Певно, для цього є причина, блокер, але варто і далі практикуватися і переводити пасивний словник в активний. Щоб збільшити словник, обирайте не екзотичні, а поширені слова, які мають більшу частоту вживання. Об’єднуйте їх у фрази, які стосуються вас, які матимуть емоційну прив’язку і розуміння; фантазуйте, у яких знайомих вам ситуаціях ви можете застосувати це слово.
Дослідження говорять, що для переходу слова з пасивного в активний словник ми маємо зустрітися з ним від 7 до 20 разів. Тому рекомендуємо постійне повторення. На підтвердження згадався експеримент Ебінгауса, який у свій час поцікавився, чому люди забувають. Виявилося, що частину нової інформації (читай — нові англійські слова) люди забувають у перший же день.
Раджу, крім звичайного повторення, робити переклади фраз з англійської мови і назад. Водночас порівнюйте результат з оригіналом: чи не забули артиклі, чи правильно вжили слова, чи не є переклад занадто буквальним.
Ще один прийом — працювати над вільним володінням (fluency). Для цього підходить метод «4, 3, 2». Спробуйте відповісти на питання з тем, на які ви частіше спілкуєтеся: спочатку за 4 хвилини, потім за три і, зрештою, дві. Секрет в тому, що вже на другий раз повторення ви почуватиметеся впевненіше з новою лексикою, а спілкування стане ефективнішим.
Як зрозуміти, що моя вимова «Ок»?
Англійська змінюється і методи її викладання також. Прагнете досягти рівня вимови, як у носіїв? Подумайте, наскільки це виправдана мета, наскільки це досяжно і варте вкладених зусиль і часу.
Сьогодні вважається, що оптимально досягти рівня «comfortable intelligibility», тобто зручного порозуміння, коли людина сприймає вашу комунікацію без напруження. А щодо акценту не турбуйтеся. Він вказує лише на вашу ідентичність. Але є кілька чинників, які впливають на те, як вас розуміють:
1. Наголоc. Важливо правильно вживати наголоси як на рівні слова, так і на рівні речення. І тут не завадила б допомога викладача — адже наш мозок так влаштований, що свої помилки у вимові ви можете просто не почути. Невпевнені щодо наголосу? Радьтеся з Cambridge Dictionary.
2. Вживання скорочень та розмовної мови. Використовуйте звороти, які притаманні мові. Наприклад, скорочення — I gonna send you an email/I wanna ask you a question. Якщо ваша англійська занадто правильна, ви видаєтеся формальним. Розмовна мова звучить більш дружньо і впливає на ефективність комунікацій.
3. Інтонація. Особливо в запитаннях, які не вимагають коротких відповідей. В українській мові в реченні «Що ти думаєш про Java?» інтонаційно ми йдемо вгору, в англійській — вниз. Наша інтонація в українській мові досить пласка, демонструє менший спектр емоцій. Тому носіям мови може здатися, що вам байдуже до теми розмови. Треба буквально змушувати себе звучати з більшим ентузіазмом. Для цього також раджу вправу ехо-повторів «shadowing». Суть в уважному повторі фрази-оригіналу з кількасекундним відставанням.
Скільки часу приділяти вивченню англійській, щоб підвищити рівень?
За умови роботи з викладачем та виконання домашніх завдань рекомендований час складає 200 годин. Але також ви маєте працювати зі словником, картками з новою лексикою, виписувати симпатичні вам фрази і конструкції, максимально оточити себе англійською. За найближчої нагоди використайте три нові слова чи фрази доречно до ситуації. Хай це буде ваша секретна місія 😊 Як-то кажуть, Use it OR Lose it.
Загалом має бути баланс того, що ви мусите зробити для опанування англійської і що хочете зробити. Знайдіть те, що зробить вивчення англійської задоволенням для вас.
Корисні посилання на всі випадки навчання:
➖ Тест на визначення англійської
➖ CEFR grid — опис, що вимагається на кожному з рівнів англійської (A1-C2) за різними компетенціями
➖ Перелік необхідної граматики для кожного з рівнів англійської (A1-C2)
Для правильного структурування мовлення
➖ Комунікаційні техніки спонтанного мовлення (з 42 хв)
Поради, як давати розгорнуті відповіді на запитання
➖ розширення відповідей на основі IELTS Speaking test
➖ способи розширювать відповіді
Для роботи над вимовою
➖ Для британської англійської
➖ Для американскої англійської
Ресурси для вивчення англійської
➖ BBC — 6-хвилинні подкасти на різні теми, включають субтитри та список слів
➖ TEDEd — уроки, що базуються на відео на різноманітні теми
Неадаптовані ресурси
➖ Quora.com — дуже популярний ресурс з запитаннями та відповідями
➖ Google Developers — канал, на якому зібрані відео з подій, навчальні відео, найкращі практики, поради та останні оновлення продуктів Google.
➖ Android Developers — останні новини, найкращі практики, прямі покази, роз’яснення
Загальне:
➖ TED Talks — надихаючі промови практично на будь-яку тему