article-spots
article-carousel-spots
programs
Технології
SAP-спеціаліст: хто такий і як ним стати?
15 січ 2020

Більше 60% європейського і 50% американського ринку використовують продукти SAP. Серед клієнтів справжні акули: Adidas, Google, Coca-Cola, Volkswagen. Ми поспілкувалися з SAP-спеціалістами компанії EPAM про феномен популярності SAP-продуктів і з'ясували, яким чином можно пов'язати своє життя з цим напрямком.

Що таке SAP?

SAP (від англ. System Analysis and Program Development, "системний аналіз та розробка програм") — це німецький виробник ПЗ. Вони починали з невеликої приватної компанії, яка розробляла рішення для ефективного управління бізнесом, і дуже швидко виросли у велику корпорацію — виробника еталонного продукту. На сьогодні SAP є світовим лідером серед постачальників програмних рішень і входить в трійку рейтингу Forbes разом з Microsoft і Oracle. 

Чому компанії обирають саме продукти SAP?

Постійний розвиток і передові технології.

Андрій Величко, головний SAP-консультант:

SAP не стоїть на місці і постійно розвиває нові технології, збільшує частку ринку з точки зору бізнес-додатків і аналітичних рішень. SAP покриває більшість потреб клієнта одним продуктом. Купуючи їх рішення один раз, ти отримуєш можливості автоматизації всього бізнесу.

Якість, можливості та зручність.

Наталія Дубовик, провідний BI-консультант:

Свого часу я думала, що секрет успіху SAP-продуктів приховано у країні-виробнику та німецькій педантичності. З часом зрозуміла, що справа не лише в національних рисах, але й у досвіді та підході. Компанія випускає продумані продукти, всі вони чудово інтегруються між собою. Реалізацією рішень займаються професіонали. SAP-продукти дають максимальну стабільність за можливості будувати найскладніші багатоваріантні системи.

Широкий асортимент.

Дмитро Сурков, керівник групи ABAP розробників:

SAP – помітний гравець на ринку enterprise рішень. Компанія виробляє продукти для абсолютно різних областей: фінанси, збут, управління матеріалами, транспортом; у них є маса галузевих рішень для нафтопереробної промисловості, телекомунікаційних компаній, військових відомств та охорони здоров'я. Набір продуктів, які вони пропонують, дуже великий.

Престиж і впевненість.

Костянтин Семьонов, головний системний аналітик:

SAP – це імідж. Те, що ваша компанія використовує продукти SAP, означає, що у вас правильно побудовані внутрішні процеси і вам можна довіряти. Не тільки ваші клієнти будуть впевнені в якості та продуктивності, але й ви самі.

Кожна компанія має власні потреби. Для кожної з них у SAP розробили окремий продукт. 



Продукти компанії SAP

ERP-система SAP R/3, інтеграційна платформа SAP NetWeaver, платформа для управління базами даних SAP HANA, ERP-система нового покоління SAP S/4 HANA, хмарна платформа SAP Cloud Platform. Більшість продуктів компанії SAP написані внутрішньою мовою програмування ABAP/4.

Ролі на проекті

Кожний продукт компанії SAP можна адаптувати під процеси конкретного замовника. Налаштуванням рішень займаються SAP-консультанти. 

Хто такий SAP-консультант? 

SAP-система в більшості випадків уже написана і має свої побудовані бізнес-ланцюжки і рішення. Завданням SAP-консультанта є обрати область для роботи і докладно її вивчити, щоб знати всі можливості системи та вміти запропонувати їх замовнику. 

Андрій Величко, головний SAP-консультант:

Потрібно чітке розуміння бізнесу та його місця в індустрії: як працюють процеси, які є відмінності, від чого вони залежать, как налагоджена система в інших компаніях.

Починати можна з вузької спеціалізації. Наприклад, з управління матеріальними потоками. Для цього SAP-консультанту необхідно розуміти процесс закупівлі, різноманітні його варіації, відмінності закупівель залежно від галузі. 

Коли основи засвоєні, потрібно зрозуміти як влаштована робота в SAP-проекті. Кожен проект має власні методології та проходить визначені фази. Консультант виконує свій спектр робіт на кожній з них. 

Андрій Величко, головний SAP-консультант:

Важливо розуміти, що проект починається набагато раніше підписання контракту з клієнтом. Перший крок – знайомство з бізнесом і побажаннями клієнта. Консультант повинен пояснити замовнику, що таке SAP, яку користь принесе впровадження SAP-продуктів, переконати, що SAP – це зручно і навіть необхідно.

Далі відбувається обстеження, технічне проектування, налаштування продукту, його доопрацювання, навчання користувачів, трансформація інформації з системи джерел в систему SAP.

Андрій Величко, головний SAP-консультант:

На кожному з цих етапів консультант комунікує із замовником і уточнює деталі або пропонує більш оптимальні рішення.

Яким повинен бути SAP-консультант?

Комунікабельним, презентабельним, стресостійким, не боятися спілкування з людьми будь-якої ланки: від комірника або охоронця на прохідній до генерального директора або власника великого бізнесу. 

З якою базою простіше досягти успіхів на позиції SAP-консультанта?

Андрій Величко, головний SAP-консультант:

Гарним SAP-консультантом може стати спеціаліст як з боку ІТ, так і з боку бізнесу. Тому що ця позиція поєднує навички обох сфер. Все впирається в бажання і цілеспрямованість людини. Програміста, якому подобається кодити і не подобається спілкування, неможливо зробити SAP-консультантом. І навпаки, бізнес-аналітику, який чудово знаходить спільну мову з клієнтами, але терпіти не може програмування, ніколи не зайняти цю посаду. 

Якщо налаштування продукту не дасть бажаних результатів, команда розробників може дописати необхідний функціонал, використовуючи мову ABAP, Java або JavaScript. 

Хто такий SAP-розробник?

Мова програмування ABAP/4 призначена для роботи виключно в екосистемі SAP-продуктів. Сама мова виникла доволі давно, але продовжує активно розвиватися: з'являються нові конструкції й фреймворки. Синтаксис мови може здатися архаїчним (чимось нагадує COBOL), але вихідний код читається та сприймається легко.

Дмитро Сурков, керівник групи ABAP-розробників:

Треба розуміти, що ABAP/4 – це не універсальна мова на зразок Java або C#. На ній можна писати тільки для SAP. А розробка для SAP – це часто не створення певної логіки з нуля, а розширення існуючого функціоналу, доповнення його необхідними замовнику опціями.

Щоб зробити ці розширення найбільш оптимальними, SAP-розробник повинен володіти не тільки технічними навичками, але й знаннями про конкретний бізнес-домен, розуміти можливості рішень SAP в цьому домені й придумати, як доповнити рішення, щоб ефективно вирішити задачу клієнта. 

Дмитро Сурков, керівник групи ABAP розробників:

Розробник SAP знаходиться десь посередині між програмістом і аналітиком. Окрім вміння писати код, він має розмовляти з представниками бізнесу на одній мові.

Раніше SAP-розробник був Full-stack спеціалістом, який відповідав за написання як серверної, так і презентаційної частини. В останні роки намітився розподіл за спеціалізацією на фронтенд і бекенд: бекенд-спеціалісти продовжують працювати з мовою ABAP, фронтенд-розробники використовують JavaScript, HTML та інші фреймворки. 

Яким повинен бути SAP-розробник?

Комунікативним, презентабельним, мати аналітичні здібності, швидке та структуроване мислення, обов'язково володіти іноземними мовами та вміти працювати в команді. 

З якою базою легше досягти успіху на позиції SAP-розробника?

Дмитро Сурков, керівник групи ABAP розробників:

В ідеалі необхідна інженерна або інженерно-економічна освіта. Вузька спеціалізація, за якою ти просто пишеш код, зараз зустрічається вкрай рідко. Частіше розробник готує рішення спільно з консультантом. Для цього потрібно розбиратися в бізнес-процесах. Великим плюсом буде знання кількох мов програмування, основ баз даних та вміння будувати SQL-запити.



Хто такий BI-консультант?

BI-консультанти займаються звітністю: збирають дані про роботу для аналізу і будують систему.

Існує система підтримки прийняття рішень, в нашому випадку – це SAP-компоненти, але все одно рішення приймають відповідальні за це люди. Завдання BI-спеціаліста полягає в тому, щоб надати інформацію з систем прийняття рішень в максимально спрощеному вигляді й презентувати замовнику результат роботи компанії таким чином, щоб клієнт не просто прийняв рішення, але й прийшов за новим. 

 Наталія Дубовик, провідний BI-консультант:

Спеціальність виникла з концепції, що люди вкрай ледачі. BI-спеціаліст – “річ” в господарстві потрібна, а гарний BI-спеціаліст ще й прибуткова. Ми робимо для замовника щось розумне, корисне, зрозуміле, легке в налаштуванні та впровадженні, та, звісно, дешеве. Важливо не просто створити ідеальне рішення, але й переконати клієнта, що те, що ми пропонуємо – саме те, що йому потрібно.

Кожний клієнт має власне уявлення про те, що йому потрібно, своє розуміння, що йому допоможе — і це не завжди це одне й те саме. 

Наталія Дубовик, провідний ВІ-консультант:

Ми реалізуємо побажання людей у тій технічній базі, яка є в наявності. Та практично завжди одне не співпадає з іншим. Люди хочуть більше, ніж можуть отримати. Доводиться йти на компроміси і викручуватися. Щоб робити це успішно, необхідно знати всі технічні деталі SAP-продуктів та їх можливості. Чим більше SAP-компонентів ти знаєш, тим простіше створювати рішення та передбачати побажання замовника.

Постійно також доводиться вивчати бізнес клієнта, щоб говорити з ним однією мовою. Спілкуватися з ним, коли ти “не в темі”, неможливо. 

Наталія Дубовик, провідний ВІ-консультант:

Люди настільки поглинаються своєю професією, що в звичайній бесіді використовують сленгові слова. В свій перший рік роботи ВІ-консультантом я часто зідзвонювалась з клієнтом і після двох-трьох розмов про проводки за останній фінансовий період і про те, що там б’ється чи не б’ється, пішла на курси бухобліку. Тому що просто не розуміла, що людина має на увазі, і не знала як запитати про це.

Окрім особливостей бізнесу і технічних моментів, важливо враховувати індивідуальність кожного кейсу. 

Наталія Дубовик, провідний ВІ-консультант:

Це сфера, де немає попередньо налаштованих рішень. Навіть у двох замовників з однаковим бізнесом потреби будуть різні. Як не існує двох однакових сніжинок, так не існує двох однакових ВІ-рішень. Основна ідея і навіть база можуть співпадати, але втілення індивідуальне. Типові, шаблонні рішення тут неможливі й до цього потрібно бути готовим.

В роботі слід враховувати навіть особливості візуального сприйняття клієнта: комусь зручніше працювати з таблицею excel, комусь читати графіки, комусь потрібна статична інформація, комусь легше мати справу з інтерактивними зві