article-spots
article-carousel-spots
programs
Soft skills

Ще 5 soft skills, які варто розвивати сьогодні, щоб бути успішним завтра

6 серп 2019

Минулого разу ми писали про якості, які знадобляться у майбутньому згідно з рекомендацій World Economic Forum. Розвинений емоційний інтелект, критичне мислення, креативність, вміння керувати людьми, аналізувати та приймати швидкі рішення – ось що шукатимуть працедавці в кандидатах. Сьогодні сфокусуємось на ще п’яти рисах, у розвиток яких варто інвестувати свій час, щоб лишатися конкурентним в майбутньому. Хоча насправді – не зайвим опанувати їх вже зараз.

Навички ведення переговорів

Можливо, вже скоро вам не доведеться тренувати пам’ять, прислухатися до думки старших, зберігати свою ідентичність, але вам точно знадобиться добре тренована навичка ведення переговорів. Світ продовжує рухатися до колаборацій. Проект без партнерів сприймається як «приречений», робити щось самому - моветон. Все має об’єднуватися і давати синергію. Звісно, в цьому процесі хочеться, щоб всі задіяні були задоволені співпрацею, спільним результатом, те що називають win-win стратегією. І хоча ми щодня є учасниками переговорів, це не завжди стає нашою сильною рисою. Де є двоє – там може бути мінімум одне протиріччя. Часто навіть в однодумців виникають суперечки, світоглядні розбіжності, які заводять у глухий кут. Що робити, щоб вийти звідти і перейти до співпраці? Як керувати конфліктними ситуаціями, уникати маніпуляцій? Наша порада – більше читати відповідної літератури і втілювати це у життя.

Три універсальні поради, якщо ви стали на шлях переговорів:

  •  Готуйтесь до переговорів, складіть так званий roadmap
  • Знайте всі цілі і «хочу» – свої і опонентів
  • Будьте чесними. No comments

Що почитати, щоб дізнатися більше:

  • «Ніколи не йдіть на компроміс: техніка ведення переговорів» Кріса Восса. Не зважаючи на безкомпромісну назву, книжка вчить, як домовляться.
  • «Шлях до так. Як вести переговори, не здаючи позицій» Роджера Фішера. «Кожен день сім'ї, сусіди, службовці, начальники, бізнесмени, споживачі, продавці, адвокати і країни опиняються перед однією спільною дилемою – як омовитися один з одним і не доводити справу до війни». Використовуючи свої знання в галузі міжнародного права та анторопології, опираючись на широку багаторічну співпрацю з практиками, колегами та студентами, автори розробили практичний метод досягнення угоди на дружній основі, без програшу сторін.

Гнучкість

Мова йде в першу чергу про когнітивну гнучкість – здатність переключатися з однієї теми на іншу, а також обдумувати кілька питань одночасно. Дякуючи технічному прогресу, світ став зрозумілішим. Але чи стає він простішим в океані числених процесів, різноманіття думок? Розкажемо, що буде, якщо не розвивати когнітивну гнучкість. Чим вона слабша, тим більше ви зациклюєтеся, гірше адаптовуєтеся до змін, відчуваєте тугу за минулим і страх перед майбутнім. Саме згадана гнучкість дозволяє спокійно (або хоча без паніки) орієнтуватися і вміти підлаштовуватися у мінливому світі, який не збирається зупинятися у змінах. Ця здатність не набута з народження, її можна тренувати. Існує думка, що неможливо ефективно займатися двома справами відразу. Проте можно користуватися обома півкулями мозку, - чому б не спробувати? 

Почніть з невеличких вправ:

  • Уникайте зациклень, намагайтесь зробити одну і ту ж дію трьома способами. Розглядайте різні варіанти, навіть ті, які вам не подобаються.
  • Використовуйте гумор, абсурд, парадокс, гру, спонтанність. Шукайте нестабільність і приборкуйте її.
  • Усвідомте проблему, з якою зіштовхнулися і прийміть її існування. Перестали опиратися – побачили кілька можливостей.

Когнітивну гнучкість називають важливою складовою виконавчих функцій мозку. Вона спрацьовує тоді, коли людині бракує рефлексів чи автоматизованих дій. Найголовніше, що дарує нам когнітивна гнучкість - уміння вирішувати проблему, приймати точку зору інших, враховуючи їх моральні цінності, переконання. Хіба не таких людей хотілось би бачити в якості працівників?

Що почитати:

  •   «Думай медленно...Решай быстро» Деніела Канемана. Книжка про те, що наші дії, вчинки – визначені наперед. Коли ми вирішуємо, який холодильник обрати, обмірковуємо і включаємо «повільне» мислення, виявляється фонове швидке мислення вже все вирішило для нас. Як тепер з цим жити?
  •  «Думай как математик. Как решать любые задачи быстрее и эффективнее» Барбари Оаклі. Доктор наук доводить, що спосіб мислення можна змінити і що це нам дає? Можливість ефективно вирішувати завдання в будь-якій сфері, володіти методом чергування різних типів задач, а найголовніше (принаймні для нас) «стискати» ключові ідеї так, щоб їх було зручно тримати в пам’яті. Крутий хак, правда?
  • «Гибкое сознание. Новый взгляд на психологию развития взрослых и детей» Керол Дуек. 20 років власних досліджень допомогли Керол, відомому психологу, знайти відповіді на типові питання – чому інтелект і талант ще не гарантують успіху і як можна цьому успіху сприяти. Рекомендовано для тих, хто дбає про особисте зростання, працює з людьми, ну і звичайно, для батьків, які хочуть допомогти своїм дітям бути успішними.

Орієнтація на обслуговування

В оригіналі service orientation - це схильність до активного пошуку способу допомогти іншим, що відноситься до категорії соціальних навичок. Звучить складно? Щоб зрозуміти наскільки ви володієте цією якістю, просто дайте відповідь на питання: «Як часто я допомагаю своїй команді, керівникам, людям з моєї сфери і чи відомий я цією якістю?».

Не зважаючи на поступовий перехід до автоматизації в усіх сферах, розвиток цієї навички буде ставати важливішим. Якщо ви опануєте це вміння - бути помічним, уважним, привітним і готовим до співпраці - це точно буде вашою перевагою перед іншими. Хоча погодьтеся, ми і зараз цінуємо якісний сервісний підхід. Хто швидше обслуговує, перевищує наші очікування та цікавиться нашою думкою, завжди може розраховувати на нашу лояльність. І чайові)

Коротко про головне в цьому пункті:

  • Визначте, в чому цінність вашого продукту, в чому ваша цінність при роботі з ним? Як відомо, «чому?» має бути завжди на першому місці.
  • Який зворотній зв’язок ви прагнете отримати від протилежної сторони? Що має відчути ваші візаві?
  • Як ви плануєте створювати і надавати послугу/продукт, які сприймуть як надзвичайно цінні?

Що почитати:

  • Be our Guest. Perfecting the art of customer services. Майкл Айснер, колишній голова корпорації Уолт Дісней. Книжка розкаже про стратегії, принципи, впроваджені в компанії Уолта Діснея, які дозволяють надати унікальний підхід до клієнта і дарувати йому відчуття «як у казці».   
  • Багато корисних порад і додатковий список рекомендованих книжок тут

Рішення комплексних задач

В майбутньому (і знову ж таки – навіть зараз), замість вузьконаправлених спеціалістів, світ потребуватеме людей з комплесним підходом до бачення проблем. Працюйте не з наслідками, а з першопричинами – і бути вам професіоналом майбутнього. Комплексний підхід до вирішення проблем грунтується на розгляді не прямолінійних процесів, а баченні всього циклу та усіх складових. Один з можливих методів – знайти фактаж щодо теми, визначити проблему, найти ідею, оцінити її, спланувати, діяти.

Тренувати вміння вирішувати комплексні задачі можна вже з колиски. Те ж конструювання, програмування для дітей допомагають розвиваюти логіку, терпіння та наполегливість.

Для дорослих можемо порадити:

  •  Навчальний курс Problem Solving Techniques на нашому улюбленому Linkedin
  • «Як упорядкувати справи» Девіда Аллена. Книжка світовий бестселер. Звідси можна виловить багато корисних речей. Переконання Аллена просте: наша продуктивність прямо пропорційна нашій здатності розслаблятися. Тільки тоді, коли наш розум холодний, а думки організовані, ми можемо досягти ефективної продуктивності і розкрити свій творчий потенціал. Чого обіцяє навчить ця нижка? Правилу, що робити з новою інформацією. Автор називає цей метод - "зробити, делегувати, відкласти, відкинути". Погодьтесь, це вже немало.

Взаємодія з людьми

Працювати з іншими – це завжди виклики. А уявіть майбутнє, коли їх стане ще більше, адже в нас, крім високорозвинених колег-людей, з'являться колеги-роботи (ко-боти)? Що будуть цінувати працедавці? Відповідь – здатність організувати свою роботу так, щоб вона органічно вбудовувалася у робочі процеси команди. Що для цього треба? Тримати в фокусі кілька тем одночасно, розставляти пріоритети, і за потреби змінювати їх. Сюди ж відносяться здатність до співпраці, вміння адаптуватися і бути чутливим до потреб інших. Універсальні поради на всі часи у взаємодії з людьми: уникайте оцінок і критики, звертайте увагу на факти, зважайте на свої почуття та почуття опонента. Схоже на емоційний інтелект, якість про яку ми писали минулого разу? Насправді, так, певний зв'язок є. Але знайдемо відмінності. Емоційний інтелект – це про чотири компетенції: розуміння власних емоцій, управління власними емоціями (саморегуляція), розуміння емоцій інших та управління взаємовідносинами. Більше про те, як це розвивати, можна почитати тут. Взаємодія з людьми, за словами експертів, – це комплексне поняття, яке включає вміння працювати разом, делегувати, виконувати спільні завдання тощо. Водночас це включає і комунікацію, і емоційний інтелект, і переговори.

Що почитати:

«Мова життя: ненасильницька комунікація» Маршалла Розенберга. Ґрунтується на численних прикладах із практик миротворців. Її однозначна перевага - вона проста для сприйняття. Головна її ідея – доносити свої істині почуття та потреби іншим можна мовою, яка не ображає, не принижує, не перекладаючи відповідальність. Без маніпуляцій, але з чітким формулюванням, що співбесідник повинен зробити у відповідь на запит.