article-spots
article-carousel-spots
programs
Новини
Спробувати, щоб не розчаруватися: Pre-Junior Program для старшокласників
11 лип 2023

Кілька років тому спеціалісти EPAM University започаткували новий формат освітніх програм — Pre-Junior Program. Ініціатива орієнтована на учнів старших класів і має на меті допомогти школярам скласти уявлення про ІТ галузь, побачити роботу сучасної ІТ компанії «зсередини» і на основі цього зробити свідомий вибір професії.

Кожен новий навчальний рік дає сотням тисяч школярів та їхніх батьків привід для серйозних роздумів про вибір професії. За даними Міністерства освіти та науки України, вже кілька років поспіль до ТОП-10 популярних серед абітурієнтів спеціальностей входять «Комп’ютерні науки» та «Інженерія програмного забезпечення» — але далеко не всі студенти завершують навчання та продовжують розвиватися у цьому напрямі. Найчастіше це відбувається через розчарування та розуміння того, що робота в ІТ галузі їм не цікава.

Денис Гриньов, керівник освітніх програм EPAM University в Україні, вважає, що: «..професію важливо обирати за покликанням, а не через поради батьків чи бажання "бути в тренді". Найчастіше розчарування виникають саме через брак знань чи викривлені уявлення про актуальний стан ІТ індустрії, сучасні спеціалізації, можливості для професійного розвитку. Старшокласникам варто побачити це все на власні очі ще до вступу до вищого навчального закладу. Тільки так можна або закохатися в професію, або ж, навпаки, зрозуміти, що це «не моє» та уникнути розчарувань й марнування часу».

Саме ця ідея знайомства зі світом ІТ за допомогою досвідчених менторів-практиків лягла в основу Pre-Junior Program.

Про формат та виклики під час війни

З першого запуску Pre-Junior Program успішно завершилося вже чотири набори, але не всі вони пройшли безхмарно. У січні 2022 року запустилася друга за рахунком програма для школярів, а вже в лютому навчання довелося призупинити через початок повномасштабного вторгнення.

Денис Гриньов і Дар’я Черевач, організатори і рушії програми, сумнівалися, чи варто відновлювати формат, але «..писали самі школярі – давайте, ми хочемо вчитися, нам треба відволікатися, нам цікаво. Посил йшов від школярів – треба нам продовжувати», — розповідає Дар’я.

З проханням відновити навчання писали діти з міст, де на початок 2022 року велися активні бойові дії – Харків, Київська область. Школи тоді (за 2 тижні після 24 лютого, тобто на початку березня) ще не відновили навчання, тому учні були вимушені постійно спостерігати за новинами, знаходитись у стані тривоги, не маючи місця для виплеску своєї енергії і виконання своїх звичних навчальних обов’язків.

Відновлювати Pre-Junior Online Program довелося з мобільного інтернету

Два з трьох менторів програми були вимушені переїзджати з рідного Харкова в безпеку. Про стабільний зв’язок на той час можна було тільки мріяти, тож проводити лекції, ділитися навчальними матеріалами, перевіряти домашки і відповідати на мільйон питань в чаті – це був челлендж для всієї команди. І, звісно, повітряні тривоги вносили корективи у розклад.

Стандартний вигляд навчання довелося пристосувати до нових умов: на першому рані програми головною метою була присутність учнів на онлайн-лекціях, щоб бути залученими в живий навчальний процес – а тому записи лекцій не надавалися учасникам програми. З початком війни фокус був зміщений на автономність і можливість переглядати записи занять тоді, коли дитина знаходилася в безпеці і зі стабільним інтернетом. А отже, публікувалися записи лекцій, діти жваво обговорювали питання і незрозумілі теми в спеціальному чаті, в будь-який момент можна було написати комусь із тренерів – Дар’ї (куратору напряму Front-End), Олександру Щербакову (куратору напряму .NET) і Сергію Захарченко (куратору напряму Cloud computing) — і попросити уточнити інформацію, пояснити матеріал, допомогти розв’язати проблему.

Зміни торкнулися і іншого аспекту Pre-Junior програми – просунутого навчання за трьома напрямами. Раніше, під час реєстрації діти обирали, в якій саме групі вони хочуть продовжувати вивчати IT. Обрати можна було одну або декілька груп – але всі вони були закриті і не передбачали «переходу» від одного напряму до іншого. Тепер, всі три навчальні групи відкриті і учасники програми мають змогу в будь-який момент змінити свій вибір.

Відкриття доступу до записів лекцій і можливість вивчати будь-який з трьох напрямів (Front-end, .NET, Cloud) в довільному режимі дійсно зробили цю програму доступнішою. Вже на наступному наборі, що відкрився в 2022 році, ми спростили програму і масштабували наш досвід – і 338 учасників мали змогу відвідувати онлайн лекції, або навчатися самостійно, або ж поєднувати ці два формати на свій розсуд.

Спростився і відбір: тепер, щоб приєднатись до Pre-Junior Online Program, не потрібно мати базові знання з IT сфери. Відповідно, навчання починається з самих базових тем, і діти мають можливість знайомитись зі сферою програмування набагато повільніше. Результат: більше 57% дітей, що приєднуються до лекцій з .NET, регулярно виконують домашні завдання.

Результати і наступні кроки

Навіть під час війни діти навчаються – і підходять до цього відповідально. З 58 маленьких учасників програми, 60% були активно залучені в навчання до повномасштабного вторгнення. Після відновлення програми, активно дивилися лекції і виконували домашні завдання 40% учасників. На заваді не стали навіть відключення світла, які все частіше зупиняли навчальний процес у 2022 році.

Наступні два набори пройшли ще успішніше: зі спрощенням відбору та навчальних матеріалів, ще більше учнів отримали шанс дослідити IT сферу з EPAM. Так, восени 2022 року ми запросили 73 учні до навчання, а навесні 2023 — 338. Серед учасників останніх наборів ми провели опитування стосовно впливу війни на мотивацію та підхід до навчання. Результати – в ілюстраціях.