article-spots
article-carousel-spots
programs
Новини
«У навчанні є різні шляхи. Менторство — один із найефективніших»
19 лют

Геннадій Шпак, Front-End-розробник в EPAM, розповідає про свій досвід менторства. До переходу в ІТ-сферу Геннадій працював керівником цеху з виготовлення спецодягу, а ще раніше 20 років займався дзюдо, став майстром спорту.

Чималу роль у становленні його як ІТ-фахівця у свій час зіграла менторка. Тепер Геннадій намагається віддати належне й сам є ментором для інших початківців в ІТ. Чому варто співпрацювати з ментором і на що зважати, — далі пряма мова Геннадія.

Як воно — бути менті?

Із керівної позиції я ніби повернувся на початок і знову став учнем. На другому етапі навчання у внутрішній лабораторії EPAM моєю менторкою стала Наталя Кобзіна, яка очолює Front-End лабораторію EPAM University у Дніпрі. Велика їй подяка — завдяки її зусиллям та підтримці два роки тому я успішно перейшов на проєкт як Front-End-розробник. І коли потрапив на продакшн, то вирішив повернутися в лабораторію — уже в ролі ментора.

Як працює менторинг?

Наявність ментора — це передусім підтримання рівня мотивації, адже кожен менті знає, що його домашню роботу оцінять і він отримає необхідний зворотний зв’язок. Якщо проводити паралель зі спортом — можна ходити в тренажерний зал, можна займатися самостійно вдома або ж відвідувати групові тренування. Тобто шляхи є різні. Під час групових занять є певна конкуренція, є фігура майстра, на кого можна рівнятися, чий багаж знань працює для мене, є система мислення ментора, яку я можу перейняти. А отже вчишся швидше й намагаєшся досягнутис такого ж рівня. Звісно, можна й самому вчитися, втім, тоді бракуватиме практичних порад.

Чому люди стають менторами?

Це своєрідний спосіб подякувати за власний досвід. Я був на місці своїх менті, я знаю, як їм складно. Для когось це можливість реалізувати своє давнє прагнення навчати. Окрім того, менторство дає можливість дізнатися нове, подивитися на звичні речі під іншим кутом. Побачити, як стартувала кар’єра твого менті, як він чи вона отримує задоволення від роботи — це і є винагородою за докладені зусилля.

Фантастичні ментори — де їх шукати?

В ЕРАМ багато років є цілий інститут менторства і за технічними, і за соціальним напрямами, починаючи від етапу навчання у внутрішній лабораторії. Зважаючи на відгуки колег, часто саме менторська підтримка є драйвером розвитку.

Звісно, поза межами EPAM ментора теж можна знайти. Ось лише кілька ідей, де варто пошукати.

  • Певно, найочевидніший спосіб — звернутись до знайомих, які вже працюють в ІТ. Якщо вони самі не готові стати менторами, принаймні зможуть запитати у своїх колег у внутрішніх чатах.
  • Спеціалізовані платформи на зразок DOU, де можна лишити оголошення про пошук ментора або обрати серед авторів статей на форумі. Тут же можна знайти оголошення про стажування.
  • Участь у ком’юніті. Тільки на платформі We Are Community від EPAM є 69 технічних спільнот, які періодично проводять події, зустрічі, воркшопи і навіть конференції. Долучитися до них може будь-хто зацікавлений. Серед спікерів можна пошукати ментора, який надихає.
  • Кар’єрні портали та громадські організації. Періодично вони проводять спеціальні проєкти, щоб допомогти молоді визначитися з професією та спланувати кар’єру. Наприклад, у 2022 році в Happy Monday реалізовували ініціативу «Твоя кар’єрна перемога», до якої долучилися в ролі менторів приблизно 20 колег з EPAM рівня Middle та Senior.

Що є ознакою хорошого ментора?

Насамперед ментор обов’язково має експертизу у сфері, де хоче розвиватися менті. Бо це про підхід: «Навчи мене робити, як ти». Менті, власне, спостерігає за ментором і для свого розвитку враховує його досвід, бачення, рекомендації, а також план, який вони разом склали.

Як і всіх професіоналів, ментора оцінюють за результатом роботи. А ще за щирістю, за зацікавленістю в тому, щоб люди ставали фахівцями. Менторство — це відповідальність і перед менті, і перед майбутньою командою, замовником. Така співпраця результативна, якщо в ній є довіра між менті та ментором. Хороший ментор вміє створити відповідну атмосферу. З часом та збільшенням годин практики є шанс стати по-справжньому майстром.

Як досягнути успіху у співпраці з ментором?

  • Будьте ініціативними. Ставте ментору питання, розповідайте, з чим виникають труднощі, розпитуйте про його/її власний досвід. Ініціюйте контакт, якщо у вас з’явилися питання чи сумніви або ви хочете обговорити щось.
  • Допоможіть допомогти вам. Тільки ви знаєте, у чому саме ментор може бути для вас корисним. Не бійтесь розповідати про ваші освітні і професійні інтереси, цілі й потреби.
  • Дотримуйтеся обіцянок. Ваш наставник, швидше за все, має основну роботу і попри це погоджується на додаткову відповідальність менторства. Тож і ви будьте вдячні за час та зусилля вашого ментора. Працюйте наполегливо, виконуйте завдання, які взяли на себе, відповідайте своєчасно на питання й коментарі.
  • Будьте відкритими. Це означає готовність не лише вчитися нового, але й отримувати іншу перспективу та реагувати на пропозиції і конструктивну критику.
  • Очікуйте підтримки, а не дива. Ви можете розраховувати на певний рівень підтримки та порад від ментора, але він або вона не може вирішити ваші проблеми за вас. Натомість ментор може запропонувати вам альтернативну точку зору, зворотний зв'язок, підказки і ресурси, які можуть бути вам корисні у тому чи іншому питанні.

Мій досвід у ролі ментора

З 2022 року я мав досвід менторства на програмі для дітей eKids, у внутрішній лабораторії EPAM та у зовнішніх школах-партнерах компанії. І щоразу це інший досвід. Десь фокус був на самонавчанні відповідно до плану, тому роль ментора — це перевірка домашніх завдань, часом відповіді на питання від учасників програми, відстеження помилок, рекомендації.

У лабораторіях EPAM все по-іншому, це нагадує формат ком’юніті, де більше контакту, спілкування, занурення в матеріал і максимум зацікавленості. А ось із дітьми я і досі невпевнений, чи вдалося мені дати всю необхідну інформацію, чи можна щось було зробити інакше, хоч я і намагався якнайкраще. Треба докладати більше зусиль, щоб зацікавити, підтримувати їхню мотивацію до навчання, до подолання труднощів, хоч в онлайн-форматі це зробити складніше.

Бути чи не бути? Якщо ви колись теж захочете стати ментором

Не люблю давати поради, бо насправді людина завжди знає, хоче вона щось робити чи ні. У кожного своя мотивація ставати ментором. Якщо хтось шукає вигоду, то менторство навряд «окупиться». Але якщо дійсно є бажання допомогти, сприяти становленню, то в цьому точно можна знайти себе.

Усе ж перед долученням до ролі ментора варто зважати на кілька моментів:

  • Вміти планувати та пріоритезувати. Буває, що мова йде лише про 1-2 години в тиждень. А буває, як у моєму випадку, що менторство займає 2-3 години щодня. Тому готуйтеся до нарікань з боку родини, бо часу на інше лишається небагато.
  • Розуміти рівень менті. Коли дуже досвідчених спеціалістів закидають дуже простими запитаннями і «дитячими» помилками, їм стає нецікаво. Тобто має бути певний виклик.
  • Це не тільки технічне менторство. Інколи це ще й вчасні слова: «У тебе все вийде. Я допоможу». Бували випадки, коли людина бралася за складне завдання, не вдавалося, засмучувалась... Тоді ментор має підбадьорити, підтримати. Приємно згадувати такі моменти, коли згодом ця людина успішно переходить в продакшн.

І наостанок. Що спільного в ІТ та у спорті?

Фокусування на результаті. Навіть коли важко. Скрізь є ті, хто здасться і не здолає дистанцію. Але є й ті, які стають чемпіонами. Здаватися чи ні — це питання характеру. Щодо цього маю постійні флешбеки зі спортивного минулого. Довгий час у спорті тренувався в одного тренера, цікаво, що він мав рису характеру, як у моєї менторки Наталі, — щире прагнення зробити іншу людину кращим професіоналом. Прагну колись досягти такого ж рівня.