article-spots
article-carousel-spots
programs
Новини

Як стати менеджером?

17 січ 2020

Ми підготували поради досвідчених керівників і посилання на освітні ресурси, які допоможуть вам з легкістю перейти від ролі спеціаліста до ролі менеджера, ефективно керувати командами та впоратися з новими обов'язками.

Уявімо, що ви стали співробітником ЕРАМ. Ви, ймовірно, вже пережили першу ейфорію та хвилювання і тепер відчуваєте легке занепокоєння. Що чекає на вас далі, куди зростати і як тут розвиватися? Дихайте і подивіться на можливий кар'єрний шлях трохи вище. Якщо ваш погляд впав на привабливе словосполучення «Project Manager», не треба себе стримувати. Читайте цю статтю та будуйте для себе трамплін для позиції менеджера.

З чого мені почати, якщо я junior-спеціаліст?

Менеджер повинен розумітися на багатьох речах відразу: знати все про техніку та комп'ютерні програми, розбиратися в принципах побудови мережевої архітектури, в основах програмування і створення інформаційних баз. Одночасно він має знати як скласти договір, підготувати звіт, розрахувати бюджет і вести перемовини із замовником. Починати «прокачувати» всі ці професійні навички можна з першого робочого дня. 

Не забувайте й про особисті якості, які допоможуть вирости в менеджера. На цій позиції знадобиться здатність до лідерства, комунікабельність та готовність постійно вчитися новому. Менеджер повинен слідкувати за досягнення ІТ-ринку, цікавитися новинами в своїй сфері та будувати взаємовідносини в команді. Незалежно від офіційної назви вашої посади (молодший менеджер, керівник групи, DM, PM, менеджер, старший менеджер і так далі), якщо під вашим керівництвом знаходяться колеги, час змінити формулювання з однини «мій» на множину «наш». 

Тетяна Юшкевич (Tatsiana Yushkevich), Senior Software Testing Manager:

Якщо ви бажаєте стати менеджером, спробуйте уявити, що у вас більше немає власних рук — замість цього у вас є команда. Ви маєте навчитися виконувати роботу, використовуючи потенціал своїх працівників, правильно пояснювати і показувати їм вірний напрямок (не відмовляйтесь від пояснень та не поспішайте робити все самостійно). Будь ласка, не забувайте підтримувати позитивний настрій, робіть свою роботу з гумором та посмішкою. Позитивно ставтесь до своїх колег і подякуйте їм за їх зусилля.
Менеджер - не зірка, яка сяє на тлі своїх працівників. Все якраз навпаки. Ви повинні розвивати своїх людей і вчитися отримувати справжнє неприховане задоволення, спостерігаючи як ваші співробітники стають сильнішими та досвідченішими, ніж ви, в своїх сферах. 
Що я порадила б собі на початку кар’єри менеджера? Мої рекомендації підходять не тільки для молодих менеджерів. Вони стануть в нагоді абсолютно усім: постійно пробувати нове, розвиватися, ставити перед собою мету, яка надихає. Я не можу заборонити собі боятися, я жива людина. Страх — це нормально, але він не повинен змушувати відступити. Просто беріть і робіть. Будьте чесними з собою, і, звичайно ж, не забувайте про позитивний настрій та посмішку.

Нові обов'язки 

Поступово ви заглибитесь в інструменти управління бізнесом, процесами та людьми. У вас з'явиться більше зустрічей, ніж раніше, і ще ви зіштовхнетесь зі складністю оцінки прогресу вашої роботи, оскільки не буде «фізичних» артефактів: кода, елементів дизайну, письмових документів. По суті, ваш прогрес буде вимірюватися тим, наскільки добре ви допомагаєте, полегшуєте та структуруєте роботу інших. Це включає в себе постановку цілей, планування роботи вашої команди, делегування задач, оцінку ризиків і вирішення питань, пов'язаних з людьми. 

Юрій Трушков (Yury Trushkov), Senior Director, Delivery Management:

Як майбутній менеджер ви повинні сумлінно працювати, щоб підтримувати гідне робоче середовище. Захистіть свою команду від відволікаючих факторів, невизначеності, непослідовних задач або інформації, що вводить в оману. Ваше завдання — створити атмосферу, в якій люди докладатимуть всіх зусиль для ефективного виконання своєї роботи. Ви тут, щоб допомогти колегам: а) робити те, що в них виходить найкраще, і б) зростати. Я хотів би підкреслити важливість навчання на роботі. Як менеджер, ви маєте виховувати таланти, надихати людей та розширювати їхні можливості. 
Важливий момент — делегування задач. Якщо ви переходите в менеджмент з інжиніринга, як свого часу я, у вас напевне виникатимуть ситуації, коли ви будете заглиблюватися в технологію або рішення і, зрештою, виконаєте завдання замість члена вашої команди. Таке ставлення ускладнить вам життя, і ви витратите забагато енергії. Замість цього, навчіться делегувати задачі колегам — ви здивуєтесь, наскільки добре працюють люди, знаючи, що їм довіряють. 

Визначте себе в новій ролі

«Прагнення до лідерства — це, в першу чергу, внутрішнє прагнення з'ясувати, хто ви. Через саморозвиток приходить впевненість у лідерстві», — писали Джеймс Кузес і Баррі Познер в своєму культовому бестселері The Leadership Challenge.

У вас може бути невідповідність між образами «хочу бачити себе» та «є насправді» — і це цілком ОК. Щоправда, чим раніше ви розкриєте своє справжнє «я» з його унікальними рисами, цінностями, поглядами, сильними і слабкими сторонами, тим швидше ви станете самі собою. Чудово мати приклади для наслідування серед керівництва, але ви ж особлива людина і досягнете найвищих вершин, граючи власну роль. Спробуйте створити стиль управління, який відповідає вашій особистості. 

Відео з HBR допоможе розібратися в темі автентичності. 

Нова посада буде ставити перед вами нові виклики. Нижче ми зібрали кілька порад і корисних ресурсів, які допоможуть вам в подоланні менеджерського шляху: 

Розвивайтеся. Гарні менеджери завжди доступні та відкриті для спілкування. Для цього вам доведеться трохи попрацювати над навичками управління людьми: слухати інших, надавати зворотній зв'язок, спрямовувати людей, розв'язувати конфлікти і т.д. 

Запитуйте. Це нормально, якщо ви не впевнені на 100%, що робити. У вашому оточенні є люди, які вже зустрічалися з подібними проблемами і знають, як їх вирішити. Головне — не залишайте проблему нерозв’язаною.

Анна Кутас (Anna Kutas), Associate Communications Manager, Learning & People Programs:

Менше року тому я стала менеджером для команди, яка складається зі старших спеціалістів. Я зрозуміла, що для того, щоб бути сильним лідером, мені треба постійно вчитися. Тому я вивчаю нові речі з різних сфер життя, а не тільки з моєї професійної сфери, а потім запроваджую їх в свою роботу.

Надихайтеся книгами:

  • It Doesn't Have to Be Crazy at Work Джейсона Фріда та Девіда Хайнмаєр Ханссона. Ця книга про дисфункційні робочі культури і те, як їх переосмислити. 
  • The Visual MBA: Two Years of Business School Packed into One Priceless Book of Pure Awesomeness Джейсона Баррона. Візуалізовані матеріали програми MBA, які будуть корисними для керівників будь-якого рівня. 
  • Principles: Life and Work Рея Даліо. Сотні практичних уроків з книги, побудованої довкола наріжних каменів «радикальна правда» і «радикальна прозорість». В книзі ви знайдете ефективні способи прийняття рішень та викликів, а також методи побудови сильної команди. 
  • Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action Саймона Сінека. «Люди купують не те, що ви робите, вони купують те, чому ви це робите» — Саймон Сінек. 
  • Core Qualities: A Gateway to Human Resources Даніеля Офмана. «Прийміть себе у своїй недосконалості» — Данієль Офман.
  • Good to Great: Why Some Companies Make the Leap and Others Don't Джима Коллінза. «Велике бачення без великих людей не має значення» — Джим Коллінз.
  • Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ Даніеля Големана. «Високоефективні лідери складаються на 85% з емоційного інтелекту, на 15% з IQ і технічних навичок» — Даніель Големан.

Наостанок пропонуємо декілька рекомендацій від досвідченого Senior Project Manager, Картік Ганді (Karthik Gandhi), для тих кому вже пощастило:

  • Поставте собі за мету встановити товариські відносини з наймолодшим членом вашої команди, це допомагає зрозуміти мислення людей на різних рівнях.
  • Ніколи не приймайте рішень, виходячи виключно зі своєї точки зору, тому що ви є обличчям проекту (поставте себе на місце всіх зацікавлених сторін і прийміть рішення).
  • НІколи не соромтесь приносити вибачення за помилки замість того, щоб виправдовуватися і переконувати інших в своїй правоті. 
  • Беріть на себе відповідальність в скрутні часи, і залишайтеся в тіні, в часи визнання та схвалення.
  • Продовжуйте посміхатися і будьте максимально доброзичливі з кожним членом команди. Слідкуйте за невербальними проявами ваших емоцій – мова тіла також може чинити тиск на людей. 
  • Якщо ви не можете пошуткувати у важку хвилину і створити дружню атмосферу в команді, ви завжди будете аутсайдером для своєї команди. 
  • Не поводьтеся як сторонній. Будьте серед своєї команди, щоб помічати найкраще в ній, що, зрештою допоможе побачити найкраще в собі самому.  
  • Майте загальне уявлення про проект, але в складні часи ставайте інсайдером, щоб працювати на рішеннями разом із командою, а не через неї. 


Бажаємо успіху на шляху до позиції Менеджера!