Сьогодні UI/UX дизайн — це професія, яка поєднує в собі креатив, технології та аналітику, а UI/UX дизайнери беруть активну участь у реалізації проєктів на всіх стадіях: від пре-сейлу до аналізу ефективності готового рішення. Отже, хто ж такі ці мультифункціональні фахівці та чому без них неможливо уявити розробку програмних продуктів?
Що насправді роблять дизайнери?
UX/UI дизайнери — це розробники користувацьких інтерфейсів: сайтів, мобільних застосунків, дашбордів, платіжних систем тощо, основною задачею яких є зробити користування продуктами максимально простим, зрозумілим та зручним. Із назви професії очевидно, що UX/UI дизайн поєднує два процеси:
- UX (user experience) — вивчення потреб користувача та проєктування продукту, яким буде зручно користуватися.
- UI (user interface) — створення візуально комфортного для користувача продукту, включно з колористикою, стилістикою, розташуванням елементів на екрані тощо.
UI/UX дизайнер у своїй роботі має брати уваги і враховувати потреби користувачів, цілі бізнесу та технічні можливості — на перетині цих трьох складових знаходиться ідеальний продукт. Потрібний та потенційно прибутковий продукт, який, проте, технічно неможливо реалізувати, — приречений на провал. Так само, як і рішення, яке реально втілити в життя, але яке не принесе прибутку замовнику.
Стереотип про те, що робота дизайнера інтерфейсів полягає лише у малюванні, — давно застарів. UX/UI дизайнери, перш за все, фокусуються на позитивному досвіді користувача, а не на власному творчому вираженні. Левова частка часу йде на збір даних від замовника, проведення інтерв’ю з користувачами та аналіз отриманої інформації, створення концептів та ідей, а також їх втілення в життя. А власне малювання може займати не більше 10% від всього обсягу роботи над проєктом.
Ірина Шкаровська, керівниця Київської команди UX дизайну пояснює роль сучасного дизайнера так:
"Сьогодні UI/UX дизайнер має орієнтуватись у повному контексті продукту та бути доволі універсальним фахівцем: вміти робити дослідження, візуалізувати рішення та водночас мати прикладні навички, щоби створювати продукт. Початківці повинні вибудовувати вектор розвитку в професії з розумінням цього та прокачувати відповідні навички".
Основні етапи дизайн-процесу за Double Diamond
Згідно із фреймворком Double Diamond, запропонованим Британським Інститутом Дизайну, дизайн-процес можна розділити на 4 основні етапи:
Етап 1: Дослідження (Discover).
На цьому етапі дизайнер збирає інформацію, ідентифікує основні проблеми та виклики, з якими стикаються користувачі, аналізує конкурентів, проводить user interviews, опитування, usability тестування існуючих продуктів, SWOT-аналіз тощо. Протягом цього етапу дизайнери тісно співпрацюють із бізнес-аналітиками.
Етап 2: Визначення (Define)
Мета цього етапу — визначення важливих проблем, які ми будемо вирішувати продуктом, та генерація ідей. Інструментарій, який використовується протягом етапу Визначення містить, зокрема, маппінги, складання user persons, CGM, опитування, двофакторний аналіз, Value proposition canvas тощо.
Етап 3: Розробка (Develop)
Переходимо до прототипування (ну нарешті! Аж тільки зараз UI/UX дизайнер відкриває Figma і починає «малювати»). Великим плюсом для дизайнера на цьому етапі є вміння працювати з HTML / CSS та підключати Google Analytics. Потім тестуємо, збираємо фідбек та аналізуємо сильні і слабкі сторони ідей.
Етап 4: Реалізація (Deliver) — впроваджуємо нашу ідею в життя.
Після тестування та вдосконалення прототипів переходимо до реалізації остаточних рішень та ідей, тобто віддаємо макети розробникам. Згодом робимо usability тестування та працюємо з метриками, щоби вчасно оцінити ефективність, виявити потенційні проблеми та, за необхідності, відкоригувати підхід. Продуктові дизайнери слідкують навіть за метриками, які відповідають за фінансову частину рішення (Unit Economics, Customer Satisfaction Index тощо).
І це тільки верхівка айсбергу.
Варто зауважити, що кінцевих рішень може бути багато — в дизайні складно створити ідеальне фінальне рішення одразу. Тому завжди є місце для покращення та оновлення.
Чому дизайн важливий?
Утилітарність та юзабіліті — ключові фактори успішного продукту. Утилітарність означає, що продукт задовольняє потреби користувача, а юзабіліті — що це відбувається легко та зручно. Якщо дизайнер погано попрацював над утилітарністю та юзабіліті продукту, то навіть найкраща робота розробника, DevOps-інженера або тестувальника не допоможуть продукту бути успішним. Висновки робіть самі.
Які навички потрібно прокачувати для сталого розвитку в професії?
- Володіння англійською на рівні не нижче B2: адже навіть позиція рівня Junior передбачає багато спілкування з командою, часто міжнародною, і цей рівень допоможе чітко зрозуміти задачі, вимоги та очікування.
- Аналітичне мислення та здатність ухвалення рішень на основі аналізу та фактів, а не гіпотез.
- Презентаційні навички.
- Комунікативні здібності.
- Вміння користуватися інструментами ШІ в роботі.
Тож… Як щодо ШІ?
Як і в багатьох інших професіях, штучний інтелект є потужним та ефективним інструментом. Алгоритм поки що не навчився стратегічно мислити та розуміти емоційні потреби користувачів. Проте генеративний штучний інтелект застосовується для оптимізації процесу розробки та створення нового функціоналу для користувачів.
Надихнулися ідеєю опанувати професію, яка поєднує аналітику, комунікацію, креатив, технології та критичне мислення? Саме зараз у EPAM Campus відкрито навчальну програму за напрямом UI/UX Design — ознайомлюйтеся з деталями та реєструйтеся, щоб поринути у світ дизайну з допомогою та підтримкою експертів!